sunnuntai 7. toukokuuta 2017

Junnaava kevät

Mikään ei harmita innokasta kotipuutarhuria niin paljon kuin nämä edestakaisin sahaavat kevätkelit. Tuntuu, ettei kevät pääse kunnolla edes alkamaan, kun taas tulee yöpakkasia ja kylmiä päiviä, ehkäpä räntääkin. Oon nyt pari viikkoa kuopinut lähtökuopissa, eli sormia syyhyttäisi päästä pihatöihin, mutta se, mitä tuolla pihalla voi ja kannattaa tehdä, on aika rajallista. 


Tällä viikolla sain kukkapenkit perattua talventörröttäjistä, mutta nurmikko on vielä haravoimatta - jospa tänään. Lisäksi juurakkoja on sujahtanut purkkeihin vappuviikonloppuna, saavat nimittäin vielä hetken odottaa istuttamista. Multakuorma on vieläkin tilaamatta, ja sen tilaan luultavasti vasta helatorstaiviikolle, jospa sitten pystyisi jo istuttelemaan ilman pelkoa kylmistä öistä. 


Eilen piipahdin siskoni kanssa Viherpeukaloiden myymälän kevätkauden avajaisissa. Mukaan tarttui lähinnä pari avajaisalessa ollutta puuta (kirsikkasorvarinpensas ja purppuratuomi) meidän tontin reunoille ja vähän erikoisempia havuja sekä Do Tell -pioninjuurakko. Tämähän minulla piti olla Pionien Kodista ostettuna, mutta kukki viime vuonna vääränä (todennäköisesti Edulis Superbana). Jospa nyt olisi sitä, mitä pitää. 


Havut ovat olleet minulla tämän kevään ykköshankintakohde, toki hyvänä kakkosena erilaiset perennat ja niiden perässä sitten kärhöt ja kukkivat puut. Perennoista ostoskoriin ovat päätyneet tänä vuonna lähinnä kurjenpolvet, keijunkukat/tiarellat/korallikeijunkukat, ängelmät, luppiot, tähtiputket ja päivänliljat sekä jokunen (yksinkertainen) pioni. Kärhöjä on tulossa yht. 14 kpl. Huomaan oman maun kärhöjen suhteen muuttuneen, kun enää kori ei täyty pelkästään isokukkaisista jalokärhöistä, vaan enemmän viehättää sirot tiuku-/kellokärhöt sekä tuoksuvat kärhölajikkeet. 


Nyt siis vain istutuskelejä odottelemaan :D Onneksi olin kaukaa viisas ja nettitilaukset saapuvat meille vasta viikolla 20-21, niin ei tarvitse niitä kamalan kauaa hillota nurkissa. 


Mitenkäs teidän lukijoiden kevättyöt puutarhassa ovat edistyneet? Onko ollut harmia sahaavista kevätkeleistä? Aurinkoista sunnuntaita!

6 kommenttia:

  1. Minun hankintani ovat kovin vähäisiä omiisi verrattuna. Kesän aikana saattaa sitten sujahtaa aina ajoittain aina pikkuinen ostos silloin tällöin mukaan. Kesän lopussa lopullinen hankintamäärä saattaa joskus yllättää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei se määrä, vaan se laatu ;) Sitten, kun oma piha on siinä vaiheessa, että nurkat alkavat täyttymään, pitää alkaa itsekin harkitsemaan vakaammin, mitä ostaa ja minkä verran. Vielä oistaiseksi meidän piha on niin tuore ja "kalju", että tänne mahtuisi varmaan kuormakaupalla kaikkea, jos vain voisi kerralla rysäyttää, mutta kun se ei ole mahdollista, niin teen alue kerrallaan ja pienempinä kesäprojekteina tätä pihaa valmiimmaksi. Tosin en usko, että piha on koskaan valmis, mutta haluan kuvitella, että joskus tulevaisuudessa omallakin pihalla vallitsee se vehreys ja kerroksellisuus, mitä nyt joudun vain kuvittelemaan mielessäni :D

      Mukavaa alkavaa viikkoa sinulle!

      Poista
  2. Minä en ole ostanut kovin paljon muutakuin syksyllä alesta. Jakamalla saa paljon aikaiseksi nopeaan. Mökillä minulla on jopa yli 40 metrin penkki se tuli vähän vahingossa samalla kun veimme sähköt muihin ulkorakennuksiin. Laitoin sanan kiertämään ja taimia tuli ihan hirveesti. Minulla on nyt vaikka muille jakaa. Missäpäin sinun puutarhasi on. Minun on mökki Saukkolassa ja koti Lohjalla. Helsingistä molemmille puutarhoissa noin 30 km.Täältä saisit juuri niitä alkuja mistä kirjoitit jos vain olisi mahdollista. Minä olen alkanut pitämään blogia vasta tämän vuoden keväällä. Tervetuloa tutustumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, kun eksyit tänne blogiini, Nila :)

      Me asutaan Kaakkois-Suomessa, joten erittäin harvoin tulee pk-seudun tuntumassa liikuttua. Täälläkin toimii Facebookissa paikallinen taimienvaihtotori, mutta tuntuu vain samat perinteiset lajikkeet pyörivän niillä. Kiitos kuitenkin tarjouksesta, uskon, että taimille kysyntää riittää siellä lähellä asuvien keskuudessakin.

      Ja kävin pyörähtämässä blogissasi tutustumassa, tulen varmasti jatkossakin :)

      Poista
  3. Minä ostin Lidlistä aiemmin juurakoita ja ne ruukutin viikko sitten. Lisäksi kolme pionia olen ostanut. Istutuskelejä minäkin odottelen. Enempää en ole uskaltanut hankkia, kun muuten tulee säilytysongelma vastaan istuttamista vartoessa. Aurinkoista viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Istutuskelejä olen minäkin varttunut, ja nyt näyttäisi kelit paranevan. Multakuorman olen tilannut ensi viikon keskiviikolle, jos sitä helatorstaina pääsisi työntämään jo sormet multaan :D Mutta ymmärrän hyvin säilytysongelmat. Meillä on taimet ja juurakot joko siskon kasvarissa tai autokatoksessa evakossa tällä hetkellä. Kasvari helpottaisi kyllä tätä hommaa kummasti :D Tulen seuraamaan teidän kasvariprojektia, niin samansuuntaisia omat haaveet.

      Poista