tiistai 28. kesäkuuta 2016

Aasiakaspalvelua: Tapaus Do Tell

Tässä parin viime viikon aikana olen joutunut olemaan yhteydessä Suomen  ainoaan pioneihin erikoistuneeseen taimistoon, ja samalla olen saanut kokea niin huonoa asiakaspalvelua, etten vielä elämäni aikana ole vastaavaan törmännyt. Tuntuu suorastaan pöyristyttävältä, miten heidän taholtaan maksavaa asiakasta kohdellaan ja millainen sävy viestittelyssä on, vaikka itse olen pysytellyt asiallisena. Tämän takia päätin jakaa kokemukseni myös teille lukijoille.


Kaikki alkoi kahdesta epäonnisesta pionintaimesta, jotka ostin heiltä Kevätmessuilta; Elizabeth Cahn ja Moonrise. Ostin yhteensä 7kpl pioneja heiltä tänä keväänä, ennestään löytyy reilu parisenkymmentä ostettuna vuosina 2014-15, eli olisikohan nyt n. 30kpl pioneja hankittuna kyseiseltä taimistolta. Näistä kahdesta tänä keväänä ostetusta taimesta nuupahti molemmat kaksi lehtivartta, jossa oli toisissa vielä nuput. Jouduin leikkaamaan ne maata myöten alas. Ja alunperin laitoin siis vain kyselyä, että onko mitään toivoa, että näistä juurakoista nousisi ensi vuonna pionit, vai ovatko ne mennyttä. Viestittely meni niin, että tuli selväksi, että he myyvät vain laatutaimia (purkitettuna TURVEmultaan!) ja asiakas omilla toimillaan saa mahdolliset tuhot aikaan.

Tästä siis opin, että a) osta pionit vasta, kun voit istuttaa ne suoraan maahan, älä siis liian aikaisin keväällä, kuten huhtikuun alussa, jolloin Kevätmessut olivat ja II-vyöhykkeellä vielä maa jäässä -> jouduin harsottamaan taimet talon seinustalle. b) Älä istuta pioneja Kekkilän istutusmultaan, sillä se on pahasta, vain peltomulta on toimittajan mukaan sallittu istutusalusta pioneille -> turve altistaa pionit  liialle kosteudelle ja täten harmaahomeelle ja vääristää kukintaa (tämän allekirjoitan, mutta istutusmulta ei ole pelkkää turvetta). c) Asiakas on aina väärässä. 


No, palataan tähän tuoreempaan caseen. Eilen lähestyin samaista puljua, sillä Kevätmessuilta 2014 ostetut juurakot kukkivat vasta nyt ensi kertaa, ja eniten odotin Do Tellin kukintaa. Do Tell on vuokkomainen (japanilaistyylinen) pioni, jossa on vaaleanpunaiset uloimmat lehdet ja sisältä pinkkiä "hörselöä", ei tarvitse tuentaa. Omani kukki ylimpien kuvien mukaisesti isoin, bomb-tyylisin kukin, jotka rötkähtäisivät ilman tuentaa ja joissa ei mielestäni ole edes kaukaisesti samaa tyyliä kuin aidossa Do Tellissä.


Koska aiemman viestittelyn pohjalta tämä pionitaimisto teki selväksi, että myyvät vain laatutaimia, niin päätin kysyä lajikeaitoudesta. Laitoin sähköpostiin liitteeksi kuvat tästä "Do Tellistä" ja toisesta, jonka aitoutta epäilin (Mother's Choice, pitäisi kukkia kermanvalkoisena). Mainitsin myös, että toivon tällä kertaa asiakasystävällistä vastausta edellisten viestien kehnon sävyn takia. 


Ja mitä sainkaan vastaukseksi. Meinasin tuolilta pudota, kun luin viestin, oli nimittäin niin ilkeästi ja asiakasta halveeravasti kirjoitettu, etten ole vastaavaa joutunut koskaan elämässäni kokea. En tiennyt, itkeä vai nauraa, sillä kyse kuitenkin vain kukista.


Minun pionini ovat siis heidän mukaansa aitoja lajikkeita, eli Do Tell ja Mother's Choice. Vika on vain siinä, että olen istuttanut ne Kekkilän turvepohjaiseen kompostimultaan ja koska pionit eivät ole tehdastuotekukkia, niin niissä on variaatioita eli turvepohjaisessa maassa on kukinta vajaa värin, koon ja muodon puolesta. Miksi tehdään lajikekuvauksia tai nimetään pionilajikkeita, jos ne periaatteessa voivat olla mitä tahansa? Ja ymmärrän kyllä pienen variaation; esim. Louis van Houtte ja Auguste Dessert saattaa kukkia yksinkertaisena tai puolikerrottuna, myös väri saattaa olla hieman erilainen olosuhteista riippuen, mutta tällöinkin kyse on pienistä sävyeroista.

Onneksi muualta ostetut pionit kukkivat Kekkilän mullassa erittäin kauniisti ja isoin osa niissä lajikkeissa, joita olen kuvitellut ostavani. Ja mainittakoot, että peltomultaa en ole omalle uudelle pihalle halunnut mahdollisten monivuotisten rikkakasvien pelossa.


Mother's Choicen kohdalla voin vielä jotenkuten kuvitella, että se saattaa kukkia joskus kermanvalkoisena, mutta mielestäni tuo Do Tell on selviö, siitä ei vuokkomaista pionia saa tekemälläkään. Jätän tämän asian tähän, sillä olen saanut jo niin paljon kuraa niskaani kyseiseltä firmalta, etten jaksa alkaa heidän kanssaan tappelemaan. Pidän vain uskomattomana, miten he voivat asiakkaita näin kohdella, sillä Suomen markkinat ovat kuitenkin rajalliset ja viidakkorumpu laulaa. Ja Fb-ryhmistä sain huomata, etten ole ainoa, joka saanut ylimielistä kohtelua "asiantuntevalta" yritykseltä, ja ennen kaikkea, muutkin ovat saaneet vääriä tuotteita (ja kasan epämääräisiä selityksiä)!

Edullisissa juurakoissa vääränä kukkivan lajikkeen kohdalla harmitus ei ole niin suuri (3-8e/kpl) kuin näissä kalliissa "kotimaisissa". Ja esim. Lukon Bulbs korvaa väärinä toimittaneensa juurakot mukisematta (saa uudet tilalle), eli tilaan jatkossa mieluummin Tsekeistä kuin kannatan suomalaista yritystoimintaa. Harmi sinänsä, sillä yleensä suosin suomalaista. Nyt  on vain pakko äänestää jaloillaan, niin kylmää kyytiä tuli :( 

Ja vielä yksi oppi: osta pionit kukkivina, jos mahdollista - vain näin varmistat lajikeaitouden!

Ugh. Olen puhunut. Ja mielellään kuulen kokemuksia puutarhamyymälöiden aasiakaspalvelusta, tämä ei varmasti ole ainut tapaus. 

6 kommenttia:

  1. Harmitus sentään! Eipä tuolla asenteella pionikauppa kauan voi kukoistaa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa ihmettelen :/ Ei asiakkaan tylyttäminen voi pitkälle kantaa.

      Poista
  2. Onpa ikävää.
    Koitappa ensi kerralla Taivassalossa olevaa firmaa olisiko nimeltään pionien koti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valitettavasti kyse on juuri siitä firmasta. PK on Suomen ainoa pioneihin erikoistunut taimisto ja omaa selvästi kehnon asiakaspalvelun reklamaatiotapauksissa :(

      Poista
  3. Hyvä tietää! Tämä oli hyödyllinen postaus. Noin huonoa asiakaspalvelua saaneena viidakkorumpu toivottavasti toimii ja yrittäjä oppii jotain!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kyllä usko, että oppii, mutta toivottavasti joku muu osaa katsoa, mistä pionijuurakkonsa hankkii. Mielestäni hyvä asiakaspalvelu on se, millä pienyrittäjät voivat pärjätä markkinoilla isoja vastaan. Nyt vaan sain niin kylmää kyytiä, että en ois kuuna päivänä voinut kuvitella. Ja kyse sentäs vain kukista, ei olisi ollut iso taloudellinen tappio myöntää lajikevirhe tuon "Do Tellin" tapauksessa ja saada hyvä mieli kaikille osapuolille. Se on siis todnäk Mons Jules Elie, ikivanha pionilajike. Pitää hommata Do Tell ensi vuonna vaikka Viherpeukaloilta, heidän kanssaan mahdolliset reklamaatiot ovat sujuneet ongelmitta (sain viime vuonna väärän kärhön Princess Dianan sijaan sekä Pink Parfait kurjenmiekat olivat jotain ihan muuta -> hyvitys). Ja kun on paljon taimia pihalleen hankkinut, aina pakostakin törmää välillä vääriin lajikkeisiin, ja insinöörinä toki arvostan, että asiat on niin kuin pitää :D

      Poista