lauantai 15. elokuuta 2015

Muutamia asiakaspalvelukokemuksia puutarhamyymälöistä

Tässä vuosien varrella on tullut opittua, miten tärkeää on hyvintoimiva asiakaspalvelu eri tilanteissa, varsinkin reklamaatioissa. Itse vietin pari kesää kaupan kassalla ennen oman alan töihin pääsemistä, joten jonkinlaista kokemusta asiakaspalvelutyöstä löytyy myös omalta kohdalta. Tässä kuitenkin muutamia hyviä ja vähän huonompia kokemuksia puutarhamyymälöiden asiakaspalvelusta viime ajoilta.

Tilasin keväällä Viherpeukaloilta melkoisen kuorman taimia (ja tuli Valkealan myymälässäkin pari kertaa piipahdettua), ja harmikseni osa tilatuista juurakoista ei ollut sitä, mitä piti, ja yhden kärhön kanssa oli huonoa tuuria - ensimmäinen oli kärsinyt kuljetuksessa (istutin silti, kun ajattelin, että voisi jaksaa juurakosta lähteä) ja kuoli, tilalle tullut kärhö puolestaan kukkii liilana pinkin sijaan. En siis saanut meidän pihalle kovasta yrityksestä huolimatta Princess Diana -kärhöä. Viherpeukaloilta tullut John Cabot-ruusun juurakko ei myöskään koskaan lähtenyt liikkeelle, mutta löysin vastaavan ruukkutaimen myöhemmin kesällä paikalliselta puutarhalta. Vaikka ensimmäinen tilaukseni oli hieman epäonninen, niin suuri plussa reklmaatioiden hoidosta. Olen saanut pitää väärät tuotteet ja ne on korvattu joko rahallisesti tai uusilla vastaavilla. Tällaisen kokemuksen jälkeen uskallan tilata uudestaankin, sillä heillä ainakin asiakaspalvelu pelaa. Ja kärhöksi antoivat veikkauksen tiukukärhö Arabella - jos joku tietää paremmin, voi myös antaa oman arvionsa ;)

 
Meille tuli tänä kesänä melko paljon uusia pioneja muutamilta eri puutarhoilta. Harmi vain, ettei näissäkään kaikki olleet sitä, mitä piti - ja osa selviää vasta tulevaisuudessa, sillä kaikki uudet juurakot eivät jaksaneet kukkia. Eräältä puutarhalta (Kuopion kupeesta lahjana siskoltani) minulle tuli kiinalainen jalopioni, joka kukki sitten aivan muuna kuin lapussa oli. Otin tästä pionista kuvat ja siskoni reklamoi siitä anoppilavisiitillä ja sai tilalle uuden pionin jäljellä olevasta valikoimasta. Tästä reklamaatiosta surkuhupaisen teki se, että puutarhalta otettiin myöhemmin yhteyttä ja he olisivat halunneet väärän juurakon takaisin :D Siskoni tarjoutui jopa maksamaan hyvityksenä saadusta juurakosta, sillä ei ole mitään järkeä lähettää yhtä pionia Matkahuollon kautta Kuopioon. Noh, onneksi pienen sananvaihdon jälkeen ymmärsivät itsekin, ettei puuhassa ole mitään järkeä (11€ pioni!) ja homma saatiin sovittua. Jäi kuitenkin vähän pahan maku suuhun tästä tapauksesta.

Lisäksi tänä kesänä meille paikallisten myymälöiden (Tirilän puutarha ja Plantagen) kautta tulleissa Pionien kodin taimissa on ollut lähes jokaisessa harmaahometta (märkä kesä, kasteltu liikaa myymälässä), ja yhdestä pionista kuoli yhtä oksaa lukuunottamatta kaikki muut. Kysäisin myymälästä, että mitä sille tehtäisiin, kun ei ole varmuutta, jaksaako se nousta ensi vuonna, niin olisivat halunneet sen ruukutettuna ja ehjällä juuripaakulla takaisin, jotta voivat myydä sen ensi vuonna (!). Noh, totesin, että katsotaan sitten ensi vuoteen, onko elossa vai ei, jos kerran luottavat, että se harmaahomeesta huolimatta elää ja sen voisi myydä sitten ensi vuonna uudelleen. Tämä pioni on siis kasvanut nyt yhden oksan vahvuudella tämän kesän meidän pihassa ja toivon, että ensi vuonna on paremmassa kunnossa.


Vielä hyviin kokemuksiin: paikallisesta Agrimarketista olen saanut aina hyvää palvelua. Vastassa on aina iloisia myyjiä ja he ovat tilanneet tuotteita oman valikoimansa ulkopuolelta rahtivapaasti (mutta taimistojen valikoimista) ja lähettäneet aina viestiä, kun haluamani tuotteet ovat noudettavissa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti